VISION

Når vi i outdoor Bornholm åbner dørene til Bornholms fantastiske natur, gør vi det i den overbevisning, at naturen er for alle. Om du ønsker at opleve den bornholmske natur med hænder, dine øjne, din lugtesans, med sug i maven eller noget helt femte, så er vi i outdoor Bornholm sikre på, at vi kan møde dine behov og udfordre dine sanser.

Naturen dømmer ingen ude. Den favner os med sin egen diversitet, den møder dig i det store som i det små, den holder dig, når du trænger til at blive holdt, den udfordrer dig, når du higer efter suset, og den stilner dine tanker, når de myldrer.

Aldrig har der været så megen debat om folkesundhed, stress og diagnoser, og aldrig har vi i menneskehedens historie været ledt så lagt væk fra naturen. Vi i Outdoor Bornholm ønsker at skabe naturfællesskaber, at pege ind i sundhedspolitikken for den enkelte og for fællesskabet, og vi ønsker at vise den enkelte vejen ind i erkendelsen om, hvad naturen sætter af positive aftryk på egen krop og sind.

MISSION

Hos os i Outdoor Bornholm er det vores mission at skabe den bedst mulige oplevelse med outdoor på Bornholm, både for dem der udbyder outdooraktiviteter, og for dig som vil deltage.

På Bornholm findes et utal af aktører, som bruger naturen på mange forskellige niveauer. Det kan være til oplevelse, afslapning, formidling, fysisk aktivitet og forskellige events, som også sætter den under et vist pres set i forhold til biodiversitet og den miljøkrise, som hele verden befinder sig i. Det er foreningens ønske at skabe synergi, samarbejde og netværk på outdoorområdet og imellem medlemmerne, så vi sikrer en bæredygtig udvikling af outdoor på Bornholm.

For at nå denne mission arbejder foreningen med følgende:

• Vi arbejder for, at outdooraktører opererer ud fra et adfærdskodeks for brug af naturen, og at de sikres de bedst mulige vilkår fx at der er sammenhængende stier og faciliteter på hele øen.
  • Vi skaber overblik over outdooraktører på Bornholm og de aktiviteter, som de udbyder. Målet er, at turister og bornholmere let kan finde outdooraktiviteter og komme i kontakt med udbyderne.
  • Vi udvikler, udbyder og markedsfører nye pakketure til turister og øens beboere, hvor aktiviteter fra foreningens medlemmer kombineres i sammenhængende oplevelser.
  • Vi indgår i partnerskaber og projekter med aktører, der arbejder med at udvikle outdoor på Bornholm.

Derudover samler foreningen outdooraktører på Bornholm og afholder aktiviteter internt i foreningen så som:

• Sociale netværksmøder, hvor foreningens medlemmer mødes i et fagligt fællesskab med fælles erfaringsudveksling og vidensdeling.
  • Netværksgrupper, hvor foreningens medlemmer samles om at udvikle og afholde aktiviteter på vegne af foreningen og for at vidensdele og samarbejde om specifikke emner.

Foreningen Outdoor Bornholm er skabt i maj 2023 og ledes af en bestyrelse bestående af:

Formand: Christina Huth Panduro, Trail på Bornholm

Næstformand: Camilla Uhrskov Jordal, nordisk skovbadsguide, Naturen Som Guide