Vedtægter for foreningen Outdoor Bornholm
§ 1. Navn og hjemsted
Stk. 1. Foreningens navn er Outdoor Bornholm.
Stk. 2. Foreningens hjemsted er Bornholms Regionskommune.
§ 2. Formål
Stk. 1. Foreningens formål er:
- at være de bornholmske outdoorvirksomheder og foreningers fælles talerør og kontaktflade til presse, myndigheder og relevante samarbejdspartnere.
- at etablere et sekretariat, hvis formål er at få organiseret foreningens medlemmer, som kan øge markedsføringen og afsætningen af bornholmske outdooroplevelser.
- at facilitere samarbejde mellem outdoor-virksomheder kan udvikle sig og samarbejde.
- at sikre samarbejde imellem foreninger og outdooraktører i etableringen af outdoorfaciliteter
- at sikre, sammenspil mellem de Bornholmske outdoor-aktører og BRK, for at underbygge kommunens naturpolitik, turismepolitik, tilflytterstrategi og sundhedspolitik.
§ 3. Medlemskreds- og kriterier
Stk. 1. Som medlemmer kan optages enhver virksomhed, forening eller andre, der opfylder foreningens krav til medlemskab, jf. bilag 1 til nærværende vedtægter.
Stk. 2. Indmeldelse sker på baggrund af henvendelse til foreningens sekretariat og/eller bestyrelse. Medlemskab vurderes ved først kommende møde i bestyrelsen - ud fra vedtægternes Bilag 1, vedtægternes § 3 samt en individuel vurdering af det enkelte nye medlem. Bestyrelsen træffer på den baggrund beslutning om medlemskab eller ej. De evt. nye medlemmer får herefter hurtigst muligt besked.
Medlemskabet er først gyldigt, når medlemmet har betalt medlemskontingent.
Stk. 3. Udmeldelse skal ske ved skriftlig henvendelse til sekretariatet 3 måneder før det nye regnskabsårs begyndelse.
Stk. 4. Medlemmerne betaler et af generalforsamlingen fastsat medlemskontingent.
Stk. 5. Opdatering af foreningens reklamemateriale, guide mv. vil ske mindst en gang årligt og vil finde sted umiddelbart efter Generalforsamlingen.
Ved denne opdatering inkorporeres eventuelle nye medlemmer. Yderligere opdatering i årets løb vil være for medlemmets egen regning.
- 4. Generalforsamlingen
Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Stk. 2. Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt i første kvartal og indkaldes med mindst fire ugers varsel pr. e-mail til medlemmerne.
Stk. 3. Møde- og stemmeberettigede på generalforsamlingen er alle medlemmer, der har betalt forfaldent medlemskontingent. Hver virksomhed har et mandat.
Stk. 4. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal som minimum indeholde følgende punkter:
- Valg af dirigent
- Valg af stemmetællere
- Valg af referent
- Bestyrelsens beretning v/formanden
- Regnskabsaflæggelse
- Behandling af indkomne forslag
- Godkendelse af budget
- Fastsættelse af medlemskontingent
- Valg af 2/3 bestyrelsesmedlemmer og eventuelt 1-2 suppleanter
- Valg af 1 revisor
- Eventuelt
Stk. 5. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før generalforsamlingen. Forslag om vedtægtsændringer, der ønskes behandlet, skal være bestyrelsen i hænde senest 14 dage før, den ordinære generalforsamling skal afholdes. Bestyrelsen skal sende endelig dagsorden og indkomne forslag ud til medlemmerne senest 7 dage før generalforsamling.
Stk. 6. Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen.
Stk. 7. Generalforsamlingen træffer sine beslutninger med simpelt flertal, og ved håndsoprækning bortset fra vedtægtsændringer. Se §9.
Skriftlig afstemning anvendes dog, når det begæres af blot en mødedeltager. Ved personvalg, hvor der er foreslået flere end det antal, der skal vælges, foretages altid skriftlig afstemning. Ved sådanne personvalg anvendes reglen om simpelt flertal.
- 5. Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, og skal afholdes, når mindst 2/3 af medlemmerne fremsætter skriftlig begrundet anmodning om det over for bestyrelsen. I sådanne tilfælde skal den ekstraordinære generalforsamlingen afholdes senest fire uger efter, at anmodningen er fremsendt til bestyrelsen.
- 6. Foreningens daglige ledelse og bestyrelse
Stk. 1. Foreningens daglige ledelse udgøres af foreningens sekretariatschef. Bestyrelsen er bestående af 5-7 repræsentanter blandt medlemsskaren. Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen således: 5 bestyrelsesmedlemmer (inkl. formand) vælges for en 2-årig periode: 3 bestyrelsesmedlemmer vælges i lige år og 2 bestyrelsesmedlem vælges i ulige, 1 suppleant kan vælges for en 1-årig periode. Revisor vælges hvert år. Den valgte bestyrelse kan derudover supplere bestyrelsen med 1-2 særlige kompetence personer, samt 1 observatørpost. Særlige kompetence personer samt observatør udpeges for en 2-årig periode.
Bestyrelsens sammensætning skal afspejle den forskellighed der er blandt medlemmerne og derfor skal både aktører, foreninger og interesseorganisationer repræsenteres i bestyrelsen. Den optimale sammensætning er:
1 Lille outdoor-aktør (enkelmandsvirksomhed)
1 Mellem outdoor-aktør (op til 5 ansatte)
1 Stor outdoor-aktør (6 ansatte eller derover)
1 Frivillig forening
1 Interesseorganisation
Stk. 2. Sekretariatet leder sammen med bestyrelsen foreningen i overensstemmelse med nærværende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger. Sekretariatschefens og formandens rolle er i øvrigt, at repræsentere foreningen udadtil, i formandens fravær varetages denne rolle af næstformanden.
Stk. 3. Senest 14 dage efter nyvalg til bestyrelsen afholdes konstituerende møde, hvor bestyrelsen blandt sine medlemmer konstituerer formand, næstformand, kasserer og sekretær. Alle tillidsposter gælder frem til næste generalforsamling.
Stk. 4. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, og den kan nedsætte underudvalg og arbejdsgrupper til varetagelse af afgrænsede opgaver. Forretningsudvalget udgøres som udgangspunkt af minimum formand, næstformand og sekretariatschefen.
Stk. 5. Formanden og i dennes fravær, næstformand - indkalder og leder bestyrelsens møder. Indkaldelse sker skriftligt med angivelse af dagsorden. Der afholdes minimum 6 måder årligt.
Stk. 6. Sekretariatschefen disponerer sammen med bestyrelsen over økonomiske beslutninger på vegne af foreningen. Sekretariatschefen kan selvstændigt træffe beslutninger om udgifter for maksimalt kr. 5.000. Beløb herover skal involvere bestyrelsen. Dette under forudsætning af, at udgiften kan holdes indenfor budgettet.
- 7. Økonomi, regnskab og revision
Stk. 1. Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
Stk. 2. Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen for budget samt regnskab.
Stk. 3. Foreningens regnskab udarbejdes af sekretariatschefen i samarbejde med kassereren, der tillige fører foreningens medlemsregister.
Stk. 4. Regnskabet revideres af den på generalforsamlingen valgte revisor.
- 8. Tegningsregler og hæftelse
Stk. 1. Foreningen tegnes udadtil ved underskrift af sekretariatschefen med mindre beløbet overstiger kr. 5.000. I så fald tegner formand og næstformand foruden sekretariatschefen. Ved optagelse af lån og ved salg/ pantsætning af fast ejendom tegnes foreningen af den samlede bestyrelse.
- 9. Vedtægtsændringer
Stk. 1. Disse vedtægter kan kun ændres med 2/3 af fremmødte på en generalforsamling, hvor ændringsforslaget fremgår af dagsordenen.
Stk. 2. Vedtægtsændringerne træder i kraft med virkning fra den generalforsamling, de vedtages på.
- 10. Opløsning
Stk. 1. Opløsning af foreningen kan kun findested med 2/3 af fremmødte på to hinanden følgende generalforsamlinger, hvoraf den ene skal være ordinær.
Stk. 2. Foreningens formue skal i tilfælde af opløsning anvendes i overensstemmelse med de i §
- fastsatte formål eller til almennyttige formål på Bornholm. Beslutning om den konkrete anvendelse af formuen træffes af den opløsende generalforsamling.
- 11. Datering
Stk. 1. Således vedtaget på foreningens stiftende generalforsamling den 25. april, 2023.
Bestyrelsens sammensætning:
Michael Stoltze Christina Huth Panduro Camilla Uhrskov Jordal
Kasper Flygare Flemming Torsten Sørensen Kim Kock-Hansen
Henrik Olsen